söndag 8 april 2012

Städning

Som de flesta, tror jag, vet är städning INTE en favoritsyssla hos lille herr Rydenlund.
Och som ni kanske också vet, tenderar det att bli rätt så stökigt när två små grabbar är hemma och leker en hel dag. Jag brukar få plocka bort efter hand flera ggr om dagen för att ens ha en liten chans att kunna koppla av på kvällen när de lagt sig.
Idag hade jag bestämt mig för att jag inte skulle plocka utan att de själva skulle få inse hur stökigt det faktiskt blir om man drar fram ALLT lego man har. 
Sagt och gjort.
Kl 17.45, innan det var dags att varva ner, berättade jag för grabsen att det var dags att städa undan på sina rum.
Lite sura miner och en del "Varför?" blev det allt men sen lommade de iväg till varsitt rum.

Liam är mycket duktig på att städa (I´ve taught him well ;-)) så det gick snabbt och smidigt. Han gick sedan in för att hjälpa Alvin. När de var färdiga kom de ut till mig.
Liam konstaterar: "Ja då vart det väl färdigt, men inte på mitt sätt! Jag vet inte om man kan kalla det städning inne på Alvin. Han har städat på sitt sätt. Inte som jag tänkt mig direkt!"
Jag tog med mig Alvin in på rummet för att kika på städningen.
Detta var vad som mötte mig:

Allt lego ska alltså ligga I den gröna lådan.
Men det tyckte tydligen inte Alvin, för detta var vad som mötte min blick när jag tog bort lådan, som var, som ni förstår, ganska så tom.
 
Och på hyllan såg det ut så här.

1 kommentar:

glashuset sa...

Klockrent Alvin! Precis vad man förväntat sig i början av mammas berättelse!