söndag 4 augusti 2013

Bildbomb!!!

Jaha, under tiden jag sitter här i bilen bredvid min man som kör, påväg hem till Linköping, tänkte jag att jag skulle skriva ett inlägg här!
Vi har ju vart iväg hela denna veckan, och det finns miljontals bilder, men detta blir ett axplock (ett stort axplock ;-))

Måndag morgon satte vi kurs mot Oslo där vi mötte upp Frida-Harry-Lukas och Hanna-Emil-Cornelia-Nelly. Vi vandrade runt lite efter incheckning på hotellet, var vid nån fästning och i Slottsparken. Sen åt vi på stan på kvällen (blir alltid chockad över de Norska priserna!!! Sjukt!!!)
Tisdag morgon, 06.30, begav vi oss allihop mot Gardemoen, för flyg till Kirkenes och därefter Hurtigrutten till Vardø där vi blev upphämtade med bil, för transport till Hamningberg, men först vart det ett stopp på en mataffär för handling av mat i 5dgr. I Hamningberg finns nämligen inget sånt! Sen, en timmes bilåkning senare, var vi framme. Första kvällen var kall och ruskig, men det hade ändå anordnats femkamp utanför fam Johansens stuga.
Dagen efter gick Liam och jag på en vandring på förmiddagen, tillsammans med många av de andra! Vilket fantastiskt landskap!! Inte ett träd så långt ögat kunde nå. Vi klättrade, gick, åt lunch och plockade hjortron och blåbär!
På eftermiddagen hängde jag och grabbarna med på ytterligare en vandring, medan M fortsatte med Toastmasteriet inför bröllopet. Vi tittade på bunkrar och grottor från andra världskriget! Grabbarna var otroligt duktiga, vi gick låååångt och länge men de knatade på!
Kvällen spenderades på stranden. M och Viktor badade i åtta-gradigt vatten och vi grillade gott med resten av gänget!! Mysigt var det!!!

Renar i mängder spatserade runtomkring oss hela tiden! Vart man än tittade var de där. I trädgårdar, på lekplatsen, på bergen och på vägarna. Det gick så långt att barnen till slut inte ens reagerade längre ;-)
Bröllopsdagen här! Förberedelser och finkläderna på!

Grabbarna, Cornelia och Lilly skulle vara brudnäbbar så jag fick vänta utanför kapellet med dem, medans de andra gick in.


Så fina, så fina!!!!! Jag tjöt naturligtvis som en gris, som vanligt!

Nygifta, vackra och lyckliga!!!

I väntan på brudparet utanför middagalokalen! Therese och M hade gjort iordning en rolig lek för att hitta sin bordsdam! Liam fick en beskrivning som han var otroligt nöjd med, och mig som bordsdam!


Viktor fick Alvin :-) Sen kom brudparet och Harry höll brudskålen!


Peters mamma hade gjort ett fantastiskt jobb med allt pyntande i lokalen!! Jättevackert!!


God mat, lokalt förstås; fisk, uppfiskad dagen innan och ren! Malins pappa, Roger, höll ett otroligt vackert och känslosamt tal. Tror varenda en i lokalen grät!


Nygiftapuss!!!

Tårtan var förstås smarrig och brudparet lyckades skära den bra!

Sista kortet i den här serien, nere till höger är tagen ung halv två på natten. Vi fick grillad korv till vickning! Varför jag tog med denna bild var mest för att visa att, trots att det inte var midnattssol längre, så blev det aldrig mörkare än så här. Var lite problematiskt när vi skulle sova varje kväll ;-)

Dagen efter bröllopet var seeeg! M och jag drog på oss rejäla förkylningar och var inte alls på topp. Men M tog ändå med grabbarna på en vandring tillsammans med de andra, och jag vilade....
Lördag morgon, kl 04.15 tog vi Hurtigrutten från Vardø, till Kirkenes, flyg från Kirkenes till Tromsø, flyg från Tromsø till Oslo, och bilen från Oslo till Göteborg! Vi landade i sängarna på hotellet i Göteborg vid 22.30. Låååååång dag! Men jag är så imponerad av våra grabbar som har varit så duktiga hela denna resan till Norge!
Idag vaknade vi alltså i Göteborg och Liseberg stod på planen. Vi var där kl 11.00, när det öppnade, med extremt laddade barn!

Kaninshowen såg vi! Riktigt bra show måste jag säga! Imponerande, och barnen älskade det!

God lunch; vi skippade Hamburgarna och körde på lite lugn och ro, på hamnkrogen! Liam och Martin körde revbensspjäll, Alvin pannkakor och jag räklåda!! M M M!!

Liam åkte Balder 4 ggr! Första året han fick åka och han har verkligen laddat sedan förra sommaren! Stennöjd!!

Vi slöt upp med Marre, John och lillemannen en stund! Mycket trevligt!!

Grabbarna åkte Colorado en sista gång innan vi åkte hem. Jag hoppade över för jag ville inte bli blöt inför hemfärd, och tur var väl det; de åkte på en riktig ordentlig dusch, i alla fall M och Alvin, så de tog en sån där värmeblås efteråt!

M och hans spelande alltså!! Ännu mer gosedjur!

Underbar vecka allt som allt! Häng med fina vänner, gamla som nya, otrolig miljö, vackert bröllop och avslut med finfint väder på Liseberg!

Nu hem, sova, och ladda för några dagar på båten! En veckas semester kvar och den ska vi njuta av!!! Eg hade jag velat mysa med min nya lilla systerdotter, men det är nog bäst att låta bli ett par dagar eftersom vi är lite snoriga fortfarande!

1 kommentar:

Limmet sa...

härliga bilder! om Ni har bilder från hurtigrutten så ser jag dem gärna! Verkar riktigt fint där uppe.

bra där martin. jag tror nog allt Det finns plats för nNågra gosedjur till i Liams säng :)

ser ut att ha varit en fartfylld Semester. Me like me like. Hoppas vi ses snart!

/Crille