söndag 18 november 2012

Charles-Martuain live on! Thailand dag 3

Alo... Sa-wa.... Shu.... Äsch. Hello! ... "asdkjsafsalkdgf-kap"

Ungefär sådär låter det i min hjärna 17 gånger om dagen innan den kapslar ut samma infomation till mina stämband som sedan matar ut samma läten till vilken i ordningen det nu är trevlig Thailändare/-ländska som står med armarna sådär som en pyramid ni vet, med toppen mellan bröstet och niger och ler så att öronen nästan trillar av.

Guiden passade på att säga det i bussen.

"Kom ihåg att lära er säga "awkdjsafhasf" som betyder tack och "asjfhdsfhjdshf" som betyder hej!"
-Thailändarna älskar att man lägger manken till!, sa han. Det aset.
-Om man är kille lägger man till ett p på slutet, alltså "akfhdsjgdsgs-kap!". Det är det enda jag kommer ihåg.

Om guiden bara hållt klaffen. Vilken sinnesharmoni som spelat panflöjt med själen då!

Men kanske är det ett gott tecken det där. Att det är det som upptar ens ångest. Att allt runnit av en. Alla hinder och måsten och tyngd och tidiga mornar och sena nätter liksom försvinner av som överflödig solkräm ner i ögat när man spräcker ytan efter det första morgondyket.

För första gången i mitt liv, efter gissningsvis 150-talet flygningar, var vi först ute ur ankomsthallen! En ny passkontroll öppnade exakt när vi kom dit. Våra två väskor var top-10 ut från bandet. Ingen tull. Reseledare som inte ens hunnit bli trött utan istället lät genuint glad att se oss när vi klev ut i Ulan bator-hettan. Vi sammanfattar resan där. Den var magnifik.

Vädret som är alldeles för bra. Prognosen sa växlande molnighet och regn. Vi har joggardusådörduhetta och sol non-stop. Cissi är nöjd. Jag smälter. Barnen badar. Pappa badar. Och igen och igen och igen och igen. "Bara 38 ggr till i rutschkanan pappa?" ... Visst. Äsch. Jag är också nöjd, för att de är nöjda. Men jag ser det som min rätt att klaga. Lite.

Maten som är så god att den redan sabbat min ambition att starta situation platt mage. Att sluta röka gått så bra (igen). Att Cissi sitter mittemot och äter Pringles.

Det aset. Om han bara låtit bli.

"asdkjsafsalkdgf-kap" då på er!

(Imorrn skall det handla om en bättre version, den gode Kenneth Liam Lennon. Idag tog han sina första simtag! - akfhdsjgdsgs-kap ar!)

// C-M

Inga kommentarer: