söndag 17 juli 2011

Lilla Alvin - Stora Alvin

Den här lille killen är Alvin, ca 1 v gammal.
Det känns som igår, samtidigt som det känns som att Alvin alltid funnits hos oss.
Konstig känsla det där. Svår att beskriva.
I vilket fall, det var inte det jag skulle skriva om.
Jag skulle berätta om framsteg!!
Alvin har som bekant, för er som känner honom, totalvägrat pottan. Och det är ju verkligen dags för honom att vara utan blöja kan jag tycka.
Som vanligt jämför man ju med storebror Liam (fast jag vet att man INTE ska göra det), som tog 3 dgr på sig att bli torr. Inte ett skrik, inte en tår. Det gick huuuuur smidigt som helst till.
Och så kommer vi då till Alvin-tvärtemot. Det har varit; "JAG VILL INTE", "JAG ÄR INTE EN STOR KILLE!" osv. Allt för att få behålla blöjan.
Nu har vi i alla fall lyckats övervinna rädsla nummer 1. Att gå på pottan. Alvin är numera helt torr hemma, dagtid.
Rädsla nummer 2 är att gå från pottan till toaletten, vilket är ung lika svårt som det var att få honom att sitta på pottan i första hand.
Det senaste genombrottet, kom igår när jag var på jobbet.
Jag fick ett mess; "Alvin har bajsat på pottan!!"
Tänk att en sån sak kan få ens hjärta att svämma över av stolthet, och sura ihop för att man inte var hemma och kunde visa Alvin hur duktig man tycker han är. Och se stoltheten i hans ögon.
Så, våran stora utmaning är nu att få Alvin att inse att toaletten går minst lika bra att sitta på som pottan. Det är ju ett ganska väsentligt problem att lösa, då det är svårt att bära med sig en potta vartän man går!

Inga kommentarer: